I korpens tid, Norrlåtar, folkmusik och motstånd

Så var det dags igen för ett inlägg om musik. Och som vanligt vill jag lyfta fram den inte så slätstrukna politiska musiken som idag har blivit antingen bortglömd eller helt enkelt överkörd över den mer eller mindre enhetliga tramskultur som råder.

Svensk folkmusik är i regel en ganska tråkig genre om man inte känner till guldkornen. Ganska krasst så är det väl min åsikt att desto mer söderut man kommer, desto mer slätstruket blir det och till sist blir det bara en massa tramsande om blåa vatten och skärgårdar. Norrlåtar är en av många folkmusikaliska konstellationer som bryter vilt med även denna slätstrukenhet. Så ni får faktiskt räkna med att jag kommer återkomma i ämnet radikal folkmusik framöver också, inte minst både för deras musikaliska och textmässiga innehåll.

Norrlåtar var kortfattat ett socialistiskt band från Norrland med djup patriotisk (i andemeningen älskar Norrbotten, fjäll och skogarna) likväl antifascistisk ådra. De vänder sig också i många texter mot stressamhället, och ställer sig för en djupare förståelse och respekt för naturen och inte minst Norrlands älvar. Det är alltså, väldigt, norrländskt. Och för oss med en stark sådan identitet kan nog den här musiken i vissa fall t.o.m. framstå som djupt betagande, medryckande och känslomässig. Vissa alster saknar dock helt lyrik och är mästerverk i ren instrumental uppvisning av folkmusik. Mycket av låtarna är även gamla traditionella folkvisor och skrönor, lokala logdanser, som de håller liv i via sitt arbete på ett helt underbart sätt.
Nåväl jag får väl helt enkelt börja rabbla upp alla dessa guldkorn. Några djupare analyser får ni faktiskt klara er utan och utveckla själva. Personligen kan jag dock meddela att de tagit en plats i mitt musikhjärta sedan jag blev frälst av dem för några år sedan via de låtar som finns på youtube (länkade här nere) som kombineras med b.l.a. bilder på gamla demonstrationer i Norrland.

2004 kom Norrlåtars samlingskiva “Korpens tid” ut. Det är de mest populära låtarna mellan åren 1974 – 2004 och nuddar därför bara ytan. Likväl rekommenderar jag er att köpa den. Den fungerar väl hyfsat som en introduktion på bandets, och därför också deras musiks, stora resa.

Bland låtarna på “Korpens tid” sticker i synnerhet några låtar ut. Strejkvisa från Pajala är måhända kanske den mest radikala strejkvisan i svensk arbetarrörelse och har rötterna i kamperna på 20- och 30-talet.  Man får ge visan tid. Den inleds på finska, sen drar det igång. När de kommer till “vi hurrar för våran avdelning, hurra! hurra!” får man rysningar av den stolthet denna låt uppvisar. Sedan fortsätter det med låtar som Strandlös Strand  och Rädda Kalixälven – vassa inlägg mot kolonialiseringen av Norrlands inhemska vattendrag.

Denna “best of” avslutas givetvis med “superhiten” Ko Över Sarek (poetisk om än någorlunda textmässigt obegriplig) och numera rikskända Gällivarevisan samt andra intressanta och bra låtar på denna samling är melodistycket Silbaätno (Urminnes Hävd)


Skivan “Framtidshopp” från 1980 som ni ser här ovan rekommenderas också. Titlar som Mot Barrikaderna och eminenta Välstånd talar sitt tydliga språk. Självklart kombinerat med schottisar, logdanser och folkmusikal poesi på sidan om.

Ugrisk längtan (1985) innehåller även den två stycken riktiga pärlor i min smak. Den ena är Jag Hinner Inte Med som är en strålande parodi på det moderna samhällets alla krav. Den andra är den strålande marschlåten Sermiliik  som jag utan tvekan skulle kunna titulera som lika mäktig som Marseljäsen eller liknande alster. Kombinationen svensk folkmusik med norrländska inslag och trummor skapar en dynamik som slår det mesta. Tyvärr finns ytterst få låtar från detta album att hitta online.  Smakprov finns dock här.

Skivan och låten Känslans Partisan  (riktigt röjig) från 1987 följer upp “Framtidshopp” och “Ugrisk längtan” på ett strålande sätt och man kan säga att nivån håller sig intakt i hela sin karriär tills bandet försöker att göra material på engelska. Något jag finner som nästan helgerån. Norrlåtar är och förbli norrländsk folkmusik med bra fart, politisk udd och ilska och djupt rotad i folktraditioner och kärleken till djur och natur här uppe i nordens mest nordiska, där man “tar hand om en fascist innan de blir fler” (Strejkvisa från Pajala)

Norrlands folkmusikaliska tradition har jag dock bara börjat att nysta i, och jag kan redan nu säga att det är långt större än Euskefeurat och någon trubadur här och där som man enkelt kan tro. I takt med internets framfart och driftiga ungdomar som hittar tillbaka till de gamla sångerna så ser vi mer och mer gamla alster träda fram som t.ex. Gösta Tiensuu’s – Som Offer Ni Fallit och såklart de gamla rallarvisorna som samlats i en eminent gammal LP kallad “Gällivarevisor” som nu också återfinns på youtube – inte minst är låten om den anarkistiske Frans Sjöholm ytterst underhållande.

Kort och gott. Ni som gillar folkmusik. Lyssna och njut och botanisera er i de okända gamla artisterna. Inte minst, hjälp till att sprida och hålla musiken levande!

Advertisements
Comments
One Response to “I korpens tid, Norrlåtar, folkmusik och motstånd”
  1. Anonymous says:

    Hej! Vet du om det finns att hitta Gällivarevisor på cd? Mvh Å

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: